Halloween Costume ideas 2015

Kelebihan dan hikmah menuntut ilmu oleh soleh fauzan

        Kelebihan dan hikmah menuntut ilmu

      Wahai penuntut ilmu Allah, didalam kita menempuh imtihan ini, jangan kita lupa akan tuntutan sebenar yang digariskan oleh Islam bagi orang yang menuntut ilmu ,Seperti sahabat-sahabat ketahui sebelum ini. Disini aku ingin mengingatkan kembali bahwa hadaf utama kita menuntut ilmu di bumi Anbiya’ ini bukanlah semata-mata untuk menggenggam segulung ijazah bahkan kita dituntut oleh Islam agar mendalami ilmu agama yang sebanyak mungkin untuk mengislah masyarakat yang belum mengetahui hakikat Islam yang sebenarnya.Beruntunglah bagi sesiapa yang menuntut dan mencari ilmu kerana diberi ganjaran yang besar oleh Allah SWT sebagaimana  sabda Nabi SAW :
Daripada Abu Darda’ RA, beliau berkata : Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : Barangsiapa melalui satu jalan untuk mencari ilmu niscaya Allah mempermudahkan baginya satu jalan ke syurga.
Sesungguhnya malaikat-malaikat melabuhkan sayap-sayapnya kepada penuntut ilmu yang ridha dengan apa yang mereka lakukan. Sesungguhnya apa yang ada di langit dan apa yang ada dibumi sampai ikan di air beristighfar kepada orang alim. Kelebihan orang alim berbanding orang abid adalah seperti kelebihan bulan berbanding seluruh bintang. Sesungguhnya ulama’ adalah pewaris anbiya’ dan para nabi tidak mewariskan dinar dan tidak pula dirham akan tetapi mereka mewariskan ilmu. Sesiapa mengambilnya sesungguhnya dia mengambil keuntungan yang banyak. (Hadis Riwayat Tarmizi, Abu Daud dan Ibn Majah)
Allah angkat derajat orang yang berilmu.
     Selain itu juga , Allah mengaruniakan derajat kepada orang yang menuntut ilmu sebagaimana  firman Allah SWT yang artinya : “Allah mengangkat orang-orang yang beriman diantara kamu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa derajat”. (Surah Al-Mujadalah : 11)
Dalam ayat Ini menunjukan kelebihan-kelebihan dan wejangan wejangan  oleh Islam kepada umatnya agar agama Islam dapat tersebar melalui ilmu pengetahuan yang disampaikan oleh Allah SWT kepada nabi-nabiNya.
     Oleh karna itu, disamping kita membaca kitab-kitab kuliah untuk berhadapan dengan imtihan duniawi ini. Marilah kita sama-sama fikirkan sejenak mengenai kelebihan-kelebihan yang dimiliki kita semua. Dan perlu diingatkan juga bahwa ilmu yang dipelajari bukan semata-mata untuk membawa pulang segulung ijazah atau menjadikan ilmu satu nilai taruhan bagi kita untuk mendapat jabatan yang tinggi dan pekerjaan yang sesuai , itu semua hanya hadiah dari Allah SWT .
Kelebihan menuntut ilmu
Kewajipan menuntut ilmu sebagai agenda penting umat Islam dijelaskan oleh Rasulullah dalam sabdanya yang artinya:
“Mencari ilmu adalah wajib  atas setiap Muslim dan Muslimah.”
Bertitik-tolak daripada inilah, kita berkewajiban untuk terus memelihara akal kita dengan ilmu dan pengetahuan. Sebagai hamba Allah, kita tidak seharusnya berhenti melakukannya selagi masih bernafas dan menghirup  udara segar atas  karunia Allah.
Dalam membahas soal ilmu, tidak dapat dinafikan bahwa orang berilmu mampu menguasai sesuatu masalah manusia lain yang kurang ilmunya atau tidak berilmu. Orang berilmu dalam sesuatu bidang, tidak akan bersusah payah untuk menyelesaikan setiap masalah yang dihadapinya berbanding orang lain yang tidak berilmu.
Sebelum suatu langkah diambil, seseorang akan berfikir matang matang sebelum meneruskan tindakannya. Berbeda dengan orang yang tidak berilmu akan mudah terburu-buru untuk bertindak tanpa menggunakan akal fikirannya. Implikasinya, segala tindakannya itu kemungkinan akan mengundang masalah yang lebih besar.
Allah mewajibkan setiap Muslim supaya terus menuntut ilmu. Sebagai ganjarannya (bonusnya), Allah memberikan kedudukan yang tinggi kepada mereka .  dapat dilihat di kalangan masyarakat hari ini. Mereka yang mempunyai ilmu dan kepakaran dalam sesuatu bidang akan dihormati dan diberikan kemuliaan di dalam komuniti masyarakat ini. Kadangkala, mereka juga turut diberi kepercayaan untuk menjadi juru bicara malah menjadi pemimpin dalam suatu acara yang penting .
Bagi orang yang beriman, semakin tinggi ilmu  yang diperoleh nya akan membuat nya lebih tawadu atau merendah hati. Ia menunjukkan bahwa seseorang yang berilmu akan semakin taat kepada Tuhannya. Inilah derajat yang dimiliki oleh ilmuwan Islam atau lebih tepat lagi disebut ulama, dalam pepatah seperti padi , semakin tinggi padi itu tumbuh maka semakin tunduk .



Posting Komentar

Google Anda

facebook 1.1k

Formulir Kontak

Nama

Email *

Pesan *

Diberdayakan oleh Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget